automobily atd.


Lambda-sonda (kyslíková sonda)

Je-li keramika sondy dostatečně zahřátá (asi od 350°C) a na vnější elektrodě je výfukový plyn a na vnitřní okolní vzduch, pak vzniká elektrické napětí, které je úměrné obsahu kyslíku ve výfukových plynech. Toto napětí je pak vedeno do řídící jednotky.

Lambda sonda se skládá: Z keramického tělesa jehož vrchní plocha je opatřena vrstvičkou platiny. Platina tvoří elektrody na kterých se snímá napětí. Vnější elektroda je omývána proudícími výfukovými plyny a je chráněna před agresivními složkami výfukových plynů porézní keramickou vrstvou. Vnitřní elektroda (
okolní vzduch) tvoří na elektrodách určité elektrické napětí. Velikost napětí závisí na složení zápalné směsi (obr.V.74). Je-li zápalná směs příliš bohatá (nedostatek vzduchu) pak se napětí lambda sondy pohybuje kolem 900mV, je-li příliš chudá (přebytek vzduchu), pak napětí leží kolem 100mV. Provoz lambda sondy je spolehlivý při teplotách nad 350°C. Vyhřívané lambda sondy nad 200°C.

Vyhřívaná lambda-sonda: Je vyhřívaná topným tělískem. Vyhříváni umožnuje rychlejší náběh regulačního procesu.