automobily atd.


Bosch mono-Jetronic

(Obr.V.48) Je elektronicky řízené nízkotlaké jednobodové vstřikování benzínu pro čtyř válcové motory s jedním centrálně umístěným elektromagnetickým ventilem. Řídí i předstih zapalování.

Doprava paliva (palivový systém): Čerpadlo a filtr stejné jako u předchozích.

Elektrické vstřikovací čerpadlo: Čerpadlo dává mnohem více paliva než potřebuje, slouží k chlazení a vinutí vstřikovače (otvírá se 2x za otáčku).

Regulátor tlaku paliva: Udržuje 1 bar a nemění se protože se palivo vstřikuje před škrtící klapku kde se téměř nemění podtlak.

Vstřikovací  ventil: Je elektromagnetický v tělese škrtící klapky, s NTC čidlem teploty nasávaného vzduchu.

Vyhodnocení provozních dat: Snímače vyhodnocují všechny důležité informace o pracovním stavu motoru. Získané informace jsou ve formě elektrických signálu přiváděny k řídicí jednotce, tam se převedou na signál digitální a zpracují se pro další řízení akčních členů.

Určení množství nasávaného vzduchu: Odvozuje se nepřímo ze spojení veličin natočené škrtící klapky a otáčky motoru.

Úhel natočení škrtící klapky: Je snímán potenciometrem škrtící klapky. Rameno jezdce, potenciometru je nalisováno na hřídeli škrtící klapky. Potenciometr je napájen stabilizovaným napětím 5V. Z důvodu docílení vysoké přesnosti je oblast úhlu škrtící klapky rozdělená na dvě odporové dráhy, pro volnoběh a plné zatížení. Přes úhlový segment klesá napětí linearně. Každá dráha má vedle ještě paralelní kolektorovou dráhu, vodivě spojenou s dráhou odporovou. První dráha zaznamenává oblast úhlu škrtící klapky 0° až 24°, a druhá 18° až 90°. 

Regulace volnoběžných otáček: Systém mono-Jetronic je bezúdržbový, tzn., že se při volnoběhu nemusí nastavovat otáčky ani složení směsi. Nastavovač škrtící klapky (obr.V.58), který svou nastavovací tyčkou otevírá otevírá škrtící klapkou, udržuje za všech provozních podmínek u studeného i zahřátého motoru určenou hodnotu otáček.  Nastavovač škrtící klapky má stejnosměrný elektromotorek, který ovládá přes šnek a šnekové kolo nastavovací tyčku. Ta otvírá nebo přivírá škrtící klapku. V nastavovací tyčce je integrovaný spínací kontakt, který se při dotyku z páčkou škrtící klapky sepne a hlásí řídící jednotce stav ´´volnoběh´´.

Řešení regenerace nádobky z aktivním uhlím: Odpařené palivo zachycené v nádobce s aktivním uhlím je odsáváno z nádobky do sacího potrubí při tzv. regeneraci. Regeneraci aktivního uhlí (jeho propláchnutí nasávaným vzduchem) řídí řídicí jednotka prostřednictvím elektromagnetického regulačního taktovacího ventilu (obr.V.59) umístěného mezi nádobkou a dolní části vstřikovací jednotky. Po přivedení el. Proudu je kotva cívkou vytažena a těsnící člen kotvy uzavře výstup z ventilů. Kotva je připevněna na ploché pružině.

Nouzový režim a diagnostika: Kontrolní funkce v řídící jednotce kontrolují neustále všechny snímače. Opustí-li některý signál jemu předvolenou oblast pravděpodobných hodnot, je tento snímač poškozený nebo je chyba v el. Vedení snímače. Aby nezůstalo vozidlo při takovém výpadku signálu nepojízdné, musí nastoupit na místo chybějícího, popř. nepravděpodobného signálu náhradní veličina. Např. při výpadku teplotního signálu jsou vzaty hodnoty, které na motor zahřátý na provozní teplotu: Teplota vzduchu 20 a 90°C pro teplotu chladící kapaliny. Doba vstřiku se bere z datového pole lambda. V případě chyby je vstřikovacímu ventilu přidělen impuls pevné délky, přičemž je v závislosti na otáčkách motoru přepínání mezi dvěma dobami vstřiku. Kromě snímačů jsou neustále kontrolovány také akční členy (regulace volnoběžných otáček, regenerační ventil). Jestliže řídící jednotka zaznamená výpadek některého snímače nebo akčního členu, je tento případ zaznamenán do diagnostické paměti chyb. Tento seznam zůstane v paměti po dobu více pracovních cyklů, tak aby byl mechanik schopen odhalit i periodicky se vyskytující závadu. Přes diagnostickou zástrčku může být potom pamět chyb přečtena. Po odstranění závady přejde systém opět k normálnímu provozu.