automobily atd.


Dvoustupnové (postupné) karburátory

Z vekým rozsahem pracovních otáček. Při vysokých otáčkách je nutný co největší průtočný průřez sání, při nizkých otáčkách podtlak příliš malý, nasáváni velmi malého množství paliva (motor pracuje nepravidelně). Malý průřez se používa pro oblast častého zatížení a pro nízké otáčky, střední průřez (druhý stupeň) se zařadí až při vyšších otáčkách. Pro maximální otáčky a plný výkon je k dispozici plný průřez obou stupňů, škrtící klapky prvního a druhého stupně spojí tak, že druhý stupeň se začíná otvírat je-li první stupeň částečně nebo již plně otevřen.

Škrtící klapka prvního stupně karburátoru Jikov28 – 30LEKR (obr. IV.8): Je ovládaná mechanicky, pedálem akcelerátoru. První stupeň obsahuje volnoběžný přechodový, hlavní a obohacovací systém pro částečné zatížení, membránovou akcelerační pumpičkou a přívěru vzduchu.

Škrtící klapka druhého stupně:  Po mechanickém odblokování při polootevřené škrtící klapce prvního stupně i nejuživanějších míst difuzoru obou stupňů. Druhý stupeň obsahuje hlavni a přechodový systém a obohacovač pro plné zatížení.

Motocyklové karburátory: Množství nasávané směsi a tím i výkon motoru je regulován změnou průtočného průřezu.  K přimísení paliva se vzduchem dochází v emulzeru, vzduchovým kanálem. Do emulzeru zasahuje kuželová jehla, poloha jehly a šoupátka je nastavitelná. Palivo pro volnoběh je nasáváno kanálem z prostoru za hlavní tryskou, je nasáván zvláštním kanálem. Regulaci množství vzduchu se nastaví bohatost směsi při běhu na prázdno. (do prava se směs obohacuje).